Segítség és ötletbörze kismamáknak, anyukáknak

Nyugi, Csajszi! Nem vagy egyedül!

Nyugi, Csajszi! Nem vagy egyedül!

Szoptatási nehézségek II. – fizikai problémák

2018. október 12. - eNeM

 

A szoptatás talán a legkönnyebb és a legnehezebb dolog egy újdonsült anyuka életébe. Nem nagy kunszt, megy az állatoknak is,  nem kell ahhoz ész sem, Cici+baba és kész. Az egyenlet valóban ilyen egyszerű, de mégsem. Mert az a fránya teremtés odacsinálta a fejünkbe az agyat. Jól belecsinált a természet többi állatához képest a levesünkbe. Az állatvilágban ott a szükség, a túlélési ösztön, az anya vagy eteti a kicsinyét, vagy elhullik. Nem gondolkodik azon, hogy menni fog-e, vagy sem. Jó-e az a tej, csikarja a hasát vagy sem. Az van és kész. Ha mi is ezt tesszük, az esetek nagy hányadában sínen van a helyzet.

Most, hogy leanyaállatoztalak kedves nőtársam, elmondom, hogy sajnos nem így van nálunk. Mert nem vagyunk anyaállatok, és nem működik olyan mértékben az ösztön bennünk, mint bennük. Sajnos. Ezért aztán arra kell hagyatkoznunk, amit elmondanak nekünk. De manapság (tisztelet a kivételnek) a sok fizikai vizsgálat, kütyük, szülésfelkészítő mellett még mindig nem jutottunk el oda, hogy oké, hogy meg kell szülni azt a porontyot, de utána el is kell látni, etetni kell. Én például sokkal többre értékelném, ha erre lenne kapacitás, hogy a fiatal szülőket felkészítsék például az első hónapra.

Az egészségügyi veszélyek, perek miatt nagyban megváltozott a születések menete. Programozott, császár, indított, fájdalomcsillapított, fájásgenerált stb. Most nem azokról az esetekről beszélek, amikor küzdenek a babáért vagy a mamáért. Azokról, amikor az egészségügynek nincs ideje kivárni azt az időt, amíg a test felkészül arra, hogy kinyomja azt a bébit. Nekem csak a személyes tapasztalatom van meg ezzel kapcsolatban. Amellett tartom továbbra is, hogy nem csináltam volna máshogy az első szülésem sem Vikivel. Nem a légből kapják hogy azt a babát el kell indítani, bekakilt a vízbe, vagy egyéb gáz van. De azoknál a helyzeteknél ahol CSAK az idő tényező van jelen, hagyni lehetne az anyukákat kicsit. Akkor is lenne lehetőség egy beszélgetésre. A helyes pozíció, mire gondoljon, hogy könnyebb dolga legyen. Ez mind meghatározza a következő 1-3-6 hónapot, mert ebből az egy napból fel is kell épülni, és van mivel megküzdeni. És minél összetörtebb állapotban indul egy anya a nehézségeknek, annál nagyobb az esélye, hogy valami nem sikerül

Ami az én tapasztalatom, nem pellengérre helyezés vagy átkozódás, de oxitocin után napok-hetek melankóliája, depije, idegessége jellemzett engem és Vikit is, ami többek között a szoptatásnak sem tett jót. Ha így indul az ember, pláne fel kell készülni a szoptatásra!

Most ennyi rizsa után jutottam el oda, hogy megküzdötte vagy megélte az ember, megvan a kisbaba. Ott a kórházban vagy adnak aranyórát, vagy nem. De egyszer csak ott a baba, x idő után megkapja az anyuka, és mellre kell tenni.

  1. Hogyan kell helyesen mellre helyezni?

Szülés után, első hetekben és még lehet hogy később is oldalt fekvésben lehet talán a legegyszerűbben szoptatni. Elhelyezkedsz, és a babát magadhoz vonva alulról kb 2/3, felülről 1/3-nyi bimbó udvarral együtt betolod egy nagyra nyitott szájba a melled. Ha nem nyitja nagyra a száját a kicsi, akkor újra és újra próbálod, ha sír, legalább kinyitja a száját. Mintha egy giga hamburgert akarnál betömni, úgy nézzen ki a dolog. A baba teljes testével feléd forduljon, a nyaka ne tekeregjen jobbra vagy balra, és a hasadhoz húzod az ő hasát. Az arca felfelé nézzen, ha lehajtja a fejét, behúzza a nyakát, nem tudja mozgatni az állát. Az a jó, ha az álla és az orra hegye is a mellhez ér.

Itt jönnek az első fizikai problémák. Nehézkes mozgás, még nem érzed, hogy fogjad a babát. Az első pár alkalommal még lehet hogy nem érzed, de néhány óra után jelentkezik a helytelen mellretétel eredménye. A babák nagyon erősen szívnak, erősebben mint a mellszívó, képesek akár befelé forduló mellbimbót is kiszívni. Ez a te természetes gyógyulásod segíti, összehúzza szülés után a méhet, kifacsarja a pangó vért, tisztul a szervezeted, helyreállítja a hormonjaidat, egy idő után lelki megnyugvást ad. És piszkosul tud fájni. Mivel alapból a bőröd nem ekkora igénybevétellel működött, rövid idő után a nyáltól felázhat, kirepedhet, vérezhet, viszkethet és csíp-rúg-harap. Ha nem tömöd tele a kicsi száját a melleddel, ez előbb jelentkezik és kegyetlen tud lenni minden szoptatás, ekkor szokták feladni az anyukák. Én sem bírtam ezt Vikivel. De fontos tudni, hogy ez 2-3 hét alatt elmúlik. Tényleg, nem kamu, elmúlik, és ha minden bimbóvédővel és fejéssel az ember kooperál, elodázza a dolgokat és nem hagyja edződni a mellét. Ha nekem valaki ezt mondja az első hetem végén, lehet, hogy bokán rúgom. De igaz ami igaz, az első hónap végére megszűntek az ilyen jellegű panaszaim, most meg olyan a cicim, mint a Kegyenc fegyencben, akár krokodil csipeszeket is lehetne rá aggatni.

A mellre helyezésnél ami a kivétel lehet, hogy ha nagy a bimbó és az udvar is, akkor mindenképpen az idő ami többet segít, mert ha nő a baba, nagyobb a feje, a szája, nagyobb dolgot képes bekapni. Nekem ez volt a helyzet, de még ezzel együtt is 1 hónap alatt hozzá edzőttem a dologhoz. Ami segíthet, az a le nem mosandó lanolin mellbimbó krém, illetve ami NEKEM ennél is többet jelentett, az a testem saját védőkrémje. A bimbóudvaron körben a Montgomery-mirigyek a babáknak szagmintául is szolgáló természetes kenőanyagot termel, aminek állítólag egy része lanolin, zsír és anyatej. A szoptatáskor kis cseppekben ki is válhat, én ezeket kenegettem el mindig magamon, és ez jobban ápolta a fájó mellbimbóm, mint bármi más. Ami még használ, az a szoptatás végén a sűrű anyatej, szintén sokat segít.

  1. Nehezen jön a tej, kevés van, fejni kell

Ez is fizikai nehézség, mert a mellszívó máshogy ingerel mint a baba, sokat kell vele vesződni, főleg ha párhuzamosan akarjuk a kettőt csinálni. Ami miatt szintén nem érdemes mással dolgozni, mint cicivel, az az, hogy azt mind el kell mosni. A mellszívó és a részei szárazon használhatók. Ha az a kicsi tényleg igény szerint van szoptatva, etetve, akkor nincs annyi idő a két etetés között, hogy mindent elmosogass és megszáradjon. Látod, hogy mennyi tejet fejtél le és elindul a bogár a fejedben, hogy ez bizony nem elég. Látod a színét, ez csúnya, biztos romlott, nem elég tápláló. Szétválik a víz és a zsír az üvegben, akkor jön a következő, hogy ez biztos nem egy laktató dolog, azért éhes a baba. A következő fejésnél kevesebb tej jön, és elkezdesz aggódni, hogy fogod táplálni azt a szegény babát. A NÁLAM abszolút működött, hogy sírtam, hogy nem tudom fejni a tejet, nincs is, de érdekes módon Lizi utána ivott. Hogy lehet ez? Úgy, hogy a babával szemben vannak érzéseid, és a tejleadó reflex működik, de a gép irányában nem érzel semmit. Így ismét a baba javára dől a mérleg. De ez a sok érzés és tenni akarás ami végeredményben felesleges, egy olyan ördögi kör, amiből nehéz kijutni. Ezért jobb, ha az ember ha nem muszáj (kivéve koraszülött babának fejni és leadni), nem is megy bele. Legyen ott a mellszívó, legyen biztonságérzés ha kell, de igazából az esetek nagy részében szükségtelen.

Ami többet ér, az a sok folyadék, jó minőségű étel, pihenés, sok szoptatás. Én ittam tejszaporító teát, ami nem tudom, hogy azért hatott-e, mert hat, vagy mert annyival többet ittam aznap. Mindenesetre nekem a DM saját márkás jött be, attól kevésbé sírt a Lizike. Mert hát ezek is gyógynövények, a hatásuk jelentkezik az anyatejben is.

  1. Cumizavar és harapás

Ami miatt szintén nem érdemes mással kezdeni, mint a szoptatás, az a cumizavar. Ez 2 részből áll, én ezeket tapasztaltam. Az ELSŐ, hogy máshogy kell szívni a cumisüvegből és a ciciből. Ez persze a szoptatás kárára változik, nem akar akkora részt bekapni a baba a mellből és jön a fájdalom. A MÁSODIK, hogy a cumi nem szól vissza, hogy fáj neki a túl erős szorítás, később a harapás. Tehát ha kell fejni, vagy pótolni akármit is, akkor azt pohárból, kanálból, fecskendőből kapja a baba.

  1. Ez a baba álladóan cicizni akar, fáj mindenem

Azon nem tudunk változtatni, hogy a babáknak mennyi a cici szükséglete. Ha összeadjuk az evés, ivás, biztonság, nyugtatás, altatás dolgokat, kb egyfolytában, ez az eredmény. Ezen változtatni az első hónapokban nem tudunk, felesleges ezen agyalni. Szóval, ha helyesen mellre helyezed akkor amikor csak ő akarja, akkor 2-3 hét vesszőfutás után legrosszabb esetben is de kialakul szépen a baba etetése. Jön a következő probléma ami az, hogy bírja-e az ember derékkal a sok szoptatást. Bevallom, én olyan fáradt voltam, hogy én szinte csak fekve szoptattam.  De a derekam úgy fájt, hogy nem bírtam sokszor már fekve sem szoptatni. Ezért is fontos a helyes szoptatás, nem szabad belegörnyedni a mozdulatba, ezért kell szoptatós párna, vagy összehajtogatva a paplan, ami a megfelelő magasságba emeli a mellhez a babát.

Az első időben egy óvatos masszázs apától, fürdés előtt/után/közben törzskörzés nagyon alap ovis tornagyakorlatok segítenek kilazítani a tested. Utána 2-5-10 perces nagyon könnyű tornával tudsz tenni az elgémberedés ellen. Nem hittem, hogy a szoptatás jó a túlsúlyra, 6-7 hónapig ha nem ettem rendesen, nem termelődött annyi anyatej a sok szoptatás mellett sem. De utána látványosan változni kezdett a testem, és a 8. hónap után nekiálltam a napi 20-25 perces tornának. Azóta sokkal jobban érzem magam, ellensúlyozni tudom a fogzás miatti éjjeli folyamatos cicizés kicsavart testhelyzetét.

  1. Baba hasfájás, anya székrekedés

A baba kezdeti szupersteril kis gyomra és belei mindenre érzékenyek. Szerintem elég, ha BIOGAIA cseppet kap a baba, mert a pukiztató, és böfiztető cseppektől bukhat vagy a túl nagy puki feszítheti a hasát. Persze ez is olyan dolog, amit Vikinél nem tudtam, csak Lizinél. Ezzel kapcsolatban írok külön egy bejegyzést, de ehhez kapcsolódik a mamák székrekedési problémája. Adott a harmadik trimeszterben jelentkező terhességi székrekedés, ami a lassabb emésztés, a baba beleket elnyomó hatása miatt jelentkezhez, hormonális változás, más ételeket eszel. Ez mind közrejátszik abban, hogy akár már a szülés előtt, vagy szülés közben aranyérrel is kell küzdeni. Szülés után érdemes otthonra is pezsgőkúpot venni a patikában, mert ha székrekedési problémád van, a kúp neked tuti hat, de a hashajtó hatása nem megy át a tejbe és a babapocakba.

Amikor extra hasfájós babáról beszélünk, nagyon érzékeny az édesanya által evett élelmiszerekre, némi diétát szoktak javasolni. Ez lehet a tejtermékek időleges kerülése, bizonyos puffasztó zöldségek, gyümölcsök, de vannak sajnos olyan átmeneti hetek amikor szinte mindenről le kell mondani, hogy legyen ideje a babának is edződni. Én így jártam Lizivel, szép lassan szinte minden kiiktatódott az étrendemből. A tejtermék, még a laktózmentes is, a gyümölcsök, zöldségek. Ez okozta hogy az én egyébként is érzékeny emésztésem felmondta a szolgálatot.

Akkor voltam úgy, hogy igen, tudom hogy fáj szegény pocakja, de nekem is kell a rost. Sok levest ettem, kevés zöldséggel, A több rostot vacsorára ettem, hogy hajnalra érjen át a tejbe és legalább éjjel aludjunk. Ami pedig muszáj volt, laktóz ide vagy oda, az napi egy Danone activia.

 

Ennyi hátránya mellett is érdemes a szoptatás mellett dönteni és kitartani, mert bár halmozódnak a nehézségek, az ember fáradt és ingerlékeny, de hosszú távon kell gondolkodni. Ilyenkor kell elővenni a pro és kontra listát és erősíteni magad, hogy tudd, miért állod ki a végtelen éjszakákat. Egy barátnő,  szoptatási tanácsadó és a szakértő oldalak mind melletted állnak, mert Nyugi, Csajszi, nem vagy egyedül!

A bejegyzés trackback címe:

https://nyugicsajszi.blog.hu/api/trackback/id/tr3914297881

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása